Sheryl Sandberg

Verkoop glijmiddel op Facebook zonder dat je het weet

Een geweldige case op Facebook om aan te tonen dat Facebook’s nieuwe advertentievorm, de sponsored story, tot gênante situaties kan leiden.

Op zijn blog vertelt Nick Bergus dat hij op Valentijnsdag op een vreemd product op Amazon.com terechtkomt: een vat van 55 gallon (208 liter!) glijmiddel. Hilarisch natuurlijk en dus besluit hij de link op Facebook te posten met de tekst: “Voor Valentijsdag. En elke dag. De rest van je leven.”

Passion glijmiddelTot zover niets aan de hand totdat Nick Bergus door verschillende Facebook vrienden wordt gewaarschuwd dat zijn link in hun nieuwsoverzicht verschijnt als verkoper voor gijmiddel. De robots van Facebook hebben de link van Nick Bergus beoordeelt als een sponsored story (gesponsord verslag) en plaatsen zijn foto en teks als advertentie zowel in de de reclame kolom als in het nieuwsoverzicht van zijn vrienden.

Nick Bergus kan er wel om lachen, maar is (uiteraard) ook geïrriteerd. Het advertentiesysteem van Facebook is allebehalve geavanceerd. De robots zoeken domweg op trefwoorden en missen daarom elke vorm van context. Dat de grap van Nick Bergus compleet door het systeem wordt genegeerd toont feilloos de gebreken en risico’s van Facebook’s advertentieaanpak.

De advertenties van Facebook zijn de afgelopen maanden verder uitgebreid. Per 1 juni worden de profielfoto’s van de leden die een bedrijf leuk vinden als advertentie getoond in de rechter kolom. Dat maakt je vrienden directe ambassadeurs van commerciële bedrijven of publieke organisaties. Als je lid bent van Facebook kun je via deze link zien welke bedrijven door je vrienden worden vertegenwoordigd.

Mark Zuckerberg zegt dat hij zich met de advertenties in de eerste plaats richt op branding, het imago, van bedrijven en in de tweede plaats op marketing, het verkopen van producten. Tot nu toe zijn de advertenties op Facebook echter verre van onderscheidend, ze zien er lelijk uit en maken de gekste combinaties tussen gebruikers en producten. Het moet een tegenvaller voor Zuckerberg zijn geweest dat net voor de beursgang op 18 mei General Motors (GM) zich, met 10 miljoen dollar per jaar, terugtrok als adverteerder op Facebook.

Sheryl Sandberg
Sheryl Sandberg, hoofd advertenties Facebook

Na een alles behalve soepele beursgang met een verlies van 22 procent op de introductieprijs van het aandeel, staat Sheryl Sandberg, het advertentiebrein van Facebook, voor de grote uitdaging om het bedrijf verder te laten groeien. Omdat het grootste deel van de inkomsten komt uit advertenties, valt te verwachten dat Facebook de komende tijd nog meer manieren zal proberen te vinden om persoonlijke informatie te gebruiken voor advertenties. De vraag blijft hoe lang de leden dit geen probleem vinden.

Wil je dat je profiel niet wordt gebruikt voor advertenties? Ga dan naar: Accountinstellingen > Facebook Ads. Daar zie je twee links: ‘Instellingen voor advertenties van derden bewerken’ en ‘Instellingen voor netwerkadvertenties bewerken’. Stel voor beiden ‘niemand’ in. Nick Bergus is hier overigens niet mee geholpen. Gesponsorde verslagen kun je niet uitzetten.

Leave a Reply